Zmiany w naliczaniu stażu pracy

Aktualne wskaźniki płacowe i praktyczne informacje z zakresu kadr

12 września 2025 r. Sejm przyjął tzw. ustawę stażową, która przewiduje znaczące modyfikacje w obszarze wyliczania stażu pracy, głównie poprzez wliczanie do niego m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej oraz pracy na podstawie umów zleceń. Wejście jej w życie podzielono na dwie daty – od 1 stycznia 2026 r. dla sektora publicznego i od pierwszego dnia miesiąca po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia ustawy – dla sektora prywatnego.

Co ważne, okresy sprzed dni rozpoczęcia obowiązywania nowych przepisów także powinny być wliczane do stażu pracy (pod warunkiem ich właściwego udokumentowania). 

W stosunku do przyjętego w dniu 24 czerwca 2025 r. projektu omawianej ustawy, posłowie zagłosowali za przyjęciem pięciu poprawek do projektu, w tym:

  • cztery doprecyzowujące oraz
  • jedną o charakterze legislacyjnym, w myśl której do okresu zatrudnienia powinny być wliczane również okresy sprawowania przez osobę współpracującą osobistej opieki nad dzieckiem, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (celem tej poprawki jest wyrównanie zasad ustalania stażu pracy nie tylko dla pracowników i przedsiębiorców, ale również osób współpracujących).

 

Co dzięki nowelizacji powinno być zaliczane do stażu pracy?  

Zgodnie z ustawą do stażu pracy wliczać powinniśmy także m.in.:

  • okresy prowadzenia pozarolniczej działalności oraz współpracy z osobą prowadzącą działalność,
  • okres zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
  • okresy wykonywania umowy zlecenia,
  • świadczenia usług, umowy agencyjnej oraz okres pozostawania osobą współpracującą,
  • okres pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
  • a także udokumentowany, przebyty za granicą okres wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej.  

 

Wiarygodne i sprawdzone treści dla kadr i płac! Bez obaw o zmiany przepisów!

ZUS wystawi zaświadczenie

Generalnie, wskazane w nowych regulacjach okresy powinny być potwierdzane specjalnym zaświadczeniem wydawanym przez ZUS. 

W przypadku, gdy z jakiegoś powodu ZUS nie będzie w stanie wydać takiego zaświadczenia (np. bo przepracowany okres był dawno temu), dla pracownika przewidziano możliwość udowodnienia stażu własnymi dokumentami.

O zmianach więcej napisaliśmy w artykule: Pracowniczy staż pracy – nowe zasady ustalania, pytania i odpowiedzi

 

 

 

Artykuły z obszaru kadr i płac oraz zmian w prawie pracy napisane zrozumiałym językiem ▼

Skomentuj artykuł